De prijzen zijn verdeeld - Reisverslag uit Slonim, Wit-Rusland van Lieke Vis - WaarBenJij.nu De prijzen zijn verdeeld - Reisverslag uit Slonim, Wit-Rusland van Lieke Vis - WaarBenJij.nu

De prijzen zijn verdeeld

Door: liekevis

Blijf op de hoogte en volg Lieke

10 Januari 2012 | Wit-Rusland, Slonim

Vandaag stond de laatste speelronde en de prijsuitreiking op het programma. Met name voor de jongenspupillen van Nederland een erg belangrijke dag, omdat Nick nog wereldkampioen zou kunnen worden. Nick zou dan zijn partij moeten winnen en Jitse zou van de nummer 1, Bursuk moeten winnen.

Het zal jullie niet verbazen dat er voor Lieke geen medaillekansen zijn, maar na haar remise van gisteren, hoopte ze vandaag ook minimaal een puntje te kunnen pakken. Dus ze ging er weer helemaal voor. Terwijl ze voor de wedstrijd achter haar dambord zat te wachten, kwam de hoofdscheidsrechter naar haar toe. Hij kwam haar nog even feliciteren met haar remise van gisteren.

Ze speelde tegen een meisje uit Mongolie. Voordat Lieke aan de partij begon, zei Rik dat ze moest proberen haar langste partij van het toernooi te spelen. Meteen al bij het begin van de partij nam ze voor iedere zet voldoende tijd om na te denken. Ze deed het erg goed. Lange tijd stond de partij nagenoeg gelijk. De ene keer had Lieke een schijf voorsprong, de andere keer haar tegenstander. Op een gegeven moment kon de tegenstander een aantal schijven van Lieke slaan, waardoor ze een dam haalde en Lieke het toch niet ging redden. Na een partij van bijna 2 uur had Lieke alsnog verloren. Ze had dan geen punten gehaald, maar wel haar langste partij van het toernooi gespeeld.

Bij de analyse van de partij gaf Rik aan dat ze een schijf, de kroonschijf, te snel in de partij al had gebruikt. Hij gaf de tip deze in het vervolg langer te laten staan, omdat ze anders de tegenstander heel veel kansen geeft. Op het moment dat de mongoolse een aantal schijven van Lieke kon slaan, was Lieke van plan een zetje te doen. Alleen dacht ze dat de Mongoolse met een andere schijf zou slaan. Ze had over het hoofd gezien dat er meer mogelijkheden waren.

Rik zei Lieke dat ze dit WK heel goed heeft gespeeld. Zeker gezien het feit dat ze voor de eerste keer aan een WK meedoet en dat ze nog niet zo lang damt. Bij twee partijen heeft Lieke zelfs de mogelijkheid om te winnen gehad en bij een partij remise gespeeld. Ook zei hij haar dat hij het heel knap vindt hoe goed ze een partij na afloop uit haar hoofd kan herinneren.

Kortom, een prestatie om trots op te zijn!!!

De partijen van Nick, Jitse, Tessa en Berke waren nog volop bezig. Lange tijd stond het bij alle vier gelijk. Jitse was als eerste klaar, hij had remise tegen Bursuk gespeeld. Dit hield in dat Nick dus geen wereldkampioen meer kon worden en dat hij minimaal een remise nodig had voor de tweede plaats. De wedstrijd van Nick duurde nog een hele tijd. Tijdens de partij bood Nick een keer remise aan, maar zijn tegenstander accepteerde dat niet. En helaas, na een lange partij van zo´n vier uur, verloor Nick alsnog. Hierdoor was hij geeindigd op de derde plek en viel Jitse met zijn vierde plaats net buiten de prijzen.

Omdat het de laatste wedstrijden waren, kregen alle spelers hun naambordje mee. De kinderen hadden bedacht om van al hun tegenstanders een handtekening op hun naambordje te vragen. Binnen de kortste keren waren ze allemaal naar elkaar op zoek en zetten ze handtekeningen bij elkaar alsof ze echte sporthelden waren.
Omdat Lieke met haar blonde haren nogal opviel tussen alle mongolen, chinezen, polen en russen, wilde verschillende mensen van haar een foto maken. Normaal wil ze nooit op een foto, maar dit keer gaf ze iedereen de kans om een mooi plaatje te schieten.

´s Middags zijn we na het eten terug gegaan naar het hotel. Om half vier moesten we vertrekken naar de afsluiting van het toernooi, waar ook prijsuitreiking plaats zou vinden. We liepen er met het hele team van Nederland heen. Alle kinderen die op de eerste tot en met de derde plaats waren geeindigd, werden op het podium gehaald en kregen een medaille.

Bij de meisjes welpen, waren er zelfs vier prijswinnaars. Op de derde plek waren twee meisjes geeindigd die na negen dampartijen exact hetzelfde puntenaantal hadden. De eerste prijs bij de meisjes pupillen was gewonnen door een russische. Zij bleek er niet te zijn. Een ander meisje van haar team heeft toen voor haar de prijs in ontvangst genomen. Bij de jongenspupillen kwam Nick natuurlijk op het podium.

Toen alle medailles waren verdeeld, kregen alle deelnemers een diploma. Er was nog een optreden en daarna gingen we terug naar het hotel. Iedereen ging zijn tas weer inpakken en nog even eten. En daarna allemaal vroeg naar bed, omdat we morgenochtend om 5 uur al in de bus moeten zitten op weg naar het vliegveld.

De WK zit er nu op en morgen vertrekken we weer naar huis. We kijken terug op een ontzettend mooie week met hele mooie en goede dampartijen en een hoop belevenissen. Lieke is meer dan tevreden met het door haar bereikte resultaat. Ze had verwacht op de laatste plaats te eindigen en dat is gelukt. Haar grootste wens was om in ieder geval een punt te halen en zelfs dat heeft ze voor elkaar gekregen.

• 10 Januari 2012 - 18:49

Dineke:

Dat klinkt als een geslaagde reis!!
    Voor morgen vast een hele goede terugreis!!

• 10 Januari 2012 - 19:00

S M S Vd Sel:

Hoi allemaal!!! Wat een leuke verhalen om de afgelopen week te lezen! Lieke... Iedereen van De Ark zal trots op je zijn ! Wat een ervaring! Nou voor allemaal een goede nacht en verslaap je niet.... Ha ha! Goede reis morgen en TOT op het schoolplein!

• 10 Januari 2012 - 19:08

Simonedekler@hetnet.:

Wat heb je het knap gedaan!!!!
    Groeten simone,ronald,syb,fleur en m@delief de klerk

• 10 Januari 2012 - 19:49

Benthe Merlijn Cindy:

Superleuk om jullie verslagen te lezen! Wat een avontuur!! En wat goed gedaan, Lieke!! Goede reis en tot snel !!

• 10 Januari 2012 - 20:33

Fam Biesenbeek:

Goed gedaan hoor Lieke. We zijn trots op je!

groet

Marianne, Bob, Martijn Lucas en Eva

• 10 Januari 2012 - 20:34

Els En Fam:

Jullie zijn een hele ervaring rijker, en wat leuk dat we het hebben kunnen volgen.

Slaap lekker en een voorspoedige reis terug morgen!

groetjes en tot snel!

• 10 Januari 2012 - 21:02

Willemien En Theo:

Wat een geweldig leuk verslag!Een goede terugreis en dan allemaal flink uitrusten
    van een onvergetelijke week!!

• 10 Januari 2012 - 21:31

Oma Jannie-Opa Kees:

Helemaal fantastisch gedaan Lieke,dit is een enorme ervaring geweest voor iedereen.
    Het was bijzonder al die verslagen die je mama geschreven heeft.
    Goed gedaan en voor morgen een veilige reis terug naar Nederland.

• 11 Januari 2012 - 07:33

Ruud:

En jullie hebben het ook voor elkaar gekregen hartstikke leuke verslagen te maken. We hebben met jullie meegeleefd!

• 11 Januari 2012 - 08:08

Willy Akkerman:

nou Lieke het zit erop en wat een ervaring daar zul je nog lang over praten
    en aan belangstelling geen gebrek.
    Wat zullen ze op school ook trots op jou zijn .
    Een hele goede terugreis en de groetjes

willy

• 11 Januari 2012 - 08:50

Jos:

Welkom thuis Lieke!

Wat een leuke week hebben we met jou beleefd door al die pracht verhalen! Ik hoop je in het familie weekend met de van der lansen beter te leren kennen en dan wil ik wel heeeeeeeeeeel graag jouw handtekening! En natuurlijk...ook met jou op de foto als je hoofd er dam nog naar staat!! Dat kijken we dan wel weer! Dag dag! Jos

• 11 Januari 2012 - 10:39

Tante Ninon:

Ik vond het heel erg leuk en spannend om te lezen hoe dat allemaal ging daar in Rusland.
    Welkom thuis, bedank mamma voor de mooie verslagen en ga vooral door met dammen!
    Ik vind het heel knap van je, dat je het zo goed kan; nog veel succes op de club! Dag!

• 11 Januari 2012 - 13:46

Saskia :

Wat een leuke reisverslagen! Ik heb ze allemaal gelezen en ervan genoten.
    Geweldig dat je zo goed kunt dammen Lieke dat je aan een WK mee hebt kunnen doen! Heel bijzonder, ik had het dan ook aan heel veel mensen in mijn omgeving verteld.
    Veel succes met je verdere dam carrière en wel thuis!