De tweede dag - Reisverslag uit Slonim, Wit-Rusland van Lieke Vis - WaarBenJij.nu De tweede dag - Reisverslag uit Slonim, Wit-Rusland van Lieke Vis - WaarBenJij.nu

De tweede dag

Door: liekevis

Blijf op de hoogte en volg Lieke

05 Januari 2012 | Wit-Rusland, Slonim

Vandaag moesten de kinderen volop aan de bak. Zowel ’s ochtends als ’s middags stond er een partij op het programma. Om tien over 8 zouden we vanaf het hotel naar de damzaal vertrekken, waar we eerst nog gingen ontbijten. Bij vertrek bleek dat Rik er nog niet was. Eerst dachten we dat hij zich verslapen had, maar het bleek dat hij de hele nacht al ziek was. Uiteindelijk was Rik klaar, zat in de bus en we konden vertrekken.

Eenmaal aangekomen bij de damzaal hebben we eerst ontbeten. We kregen een bord pasta met een worstje erbij. Ook stond er nog brood op tafel met wat vlees of kaas. Daarnaast werd de tafel nog gevuld met alle door iedereen zelf meegebrachte ontbijtspullen, zoals pasta, hagelslag, muisjes en dergelijke.

Omdat we wat later waren en de wedstrijden al om 9 uur begonnen, was er niet veel tijd om te eten.
Na het eten moesten de kinderen snel naar boven naar de damzaal toe. Nog net op tijd zaten alle kinderen klaar om met de tweede ronde te starten. Voor Lieke ging het allemaal wel erg snel, waardoor ze haar eten en drinken was vergeten mee te nemen.

Lieke speelde nu tegen een meisjes uit Polen. We hadden met Lieke afgesproken dat er steeds iemand van ons bij haar in de zaal zou blijven voor als er iets is. Wij zouden er dan voor kunnen zorgen dat er een scheidsrechter naar haar zou komen. Dit gaf haar wel veel vertrouwen. Ze begon weer heel rustig aan de wedstrijd en nam tijd om na te denken. Op een gegeven moment ging het zelfs zo goed dat Lieke op winst stond. Lieke had twee dammen tegen een dam van de poolse. Het enige wat haar toen nog te doen stond, was de partij rustig uit spelen. Jammer genoeg, is dit haar niet gelukt. Haar tegenstander kwam terug en alsnog verloor ze de partij.

Bij het naspelen van de partij, zei Alex ook dat er voor Lieke winst in had gezeten. Maar dat is natuurlijk lastig als je ziet dat je op winst staat, de rust te bewaren om de winst ook echt binnen te halen. Het is in ieder geval al heel knap dat Lieke, met een klein jaar damervaring, zoveel tegenstand heeft kunnen bieden. Toen de bespreking met Alex klaar was, waren er inmiddels meer kinderen klaar met dammen en zijn ze lekker gaan spelen. Met een beetje rondrennen, DS’en en af en toe een potje dammen, ging de tijd heel snel voorbij.

Tijdens de dampartij van Lieke gingen wijzelf even koffie drinken met een lekker stuk cake. Net toen oma op het veel te kleine krukje aan tafel wou gaan zitten, schoot ze ervan af, waardoor oma languit op de grond viel.

Om half twee stond ons middageten weer klaar. In het restaurant werd de hele groep in een mum van tijd weer van eten voorzien. En net zoals de voorgaande dagen, stond alles al klaar op tafel en konden we zo beginnen. We hadden soep, salade en als hoofdgerecht een kippepootje met wat aardappelpuree. Als toetje kregen we een soort cake met stroop en nootjes erop.

Na het eten was de indeling voor de tweede partij van vandaag bekend. Voor deze partij had Lieke niet helemaal naar Wit Rusland hoeven komen: ze moest tegen Kirsty. Van de ene kant wel jammer dat je op een wereldkampioenschap tegen een landgenoot moet spelen, maar Lieke vond dat helemaal niet erg. Lieke vond het juist wel fijn, dan had ze tenminste geen problemen om elkaar te verstaan.

Lieke heeft wel haar best gedaan. Maar aan haar houding was te zien, dat ze toch anders speelde dan tegen een onbekende tegenstander. Ze was veel onrustiger, zat op haar stoel te wiebelen en leek wat minder geconcentreerd. Uiteindelijk verloor ze deze partij. Gelukkig had ze er zelf niet zoveel van en ging ze daarna samen met Kristy DS’en. Het lijkt erop dat ze sinds deze partij elkaar juist helemaal gevonden hebben: ze hebben het heel gezellig met elkaar.

Omdat Lieke al snel klaar was met spelen, konden we nog veel zien van de andere partijen van de Nederlandse kinderen. Er zaten erg spannende partijen bij. Zelfs partijen van kinderen die eerst op verlies stonden, werden nog omgebogen tot remise of zelfs winst. Dat is ook wel aan de stand te zien, want het gaat erg goed met de kinderen van Nederland. Nick staat op dit moment zelfs tweede. Ook Jitse en Thijs staan in de top tien. Het zou toch leuk zijn als er een van ons met een beker naar huis zou kunnen gaan!!!!!

Toen wij hoorden dat er een busje naar het hotel reed, zijn wij vast mee terug gegaan. Het was al bijna 5 uur en de partijen van Tessa, Jitse en Nick zouden nog lang niet afgelopen zijn. Teruggekomen hebben Lieke en Kirsty nog lekker samen gespeeld.

Na het eten was het alweer bijna half 9. Lieke heeft toen haar pyjama aangedaan en ze heeft samen met opa nog Pippi Langkous gelezen.

Inmiddels raakt Lieke hier steeds meer thuis en ze heeft het erg naar haar zin. De spanning voor het damtoernooi lijkt een beetje van haar af te vallen en ze heeft steeds meer aansluiting met de kinderen uit de groep. Morgen staat er alleen voor de ochtend een partij gepland. ’s Middags gaan we dan met de hele groep op excursie. Ik ben benieuwd wat we dan allemaal weer mee gaan maken.

PS:
Wellicht is dit het laatste verslag dat ik vanuit Rusland kan plaatsen. Wij zien net dat vanaf vrijdag het internet afgesloten zou worden. Mocht dit zo zijn, dan blijf ik wel gewoon schrijven en plaats ik alles als we weer terug zijn.

• 05 Januari 2012 - 20:16

Moeder Van Nick:

Ik hoorde al dat Lieke toch wel goed omgaat met haar verlies.Tegen een landgenoot spelen is idd niet leuk op een WK.Wel leuk dat ze zich verder goed vermaakt en ook met de rest steeds meer optrekt.Zou jammer zijn als jullie geen verslag meer zouden kunnen schrijven, lees 's avonds altijd even jullie stukje.Weet ik ook een beetje wat mijn zoon daar meemaakt ;-)
    Lieke, zet hem op morgen he!

• 05 Januari 2012 - 20:20

René Boudri:

Heel veel succes morgen, Lieke, met je 4e partij. Wij vinden het superstoer dat je meedoet!!!!

• 05 Januari 2012 - 21:34

Marylse:

Ha Lieke, wat doe jij goed je best zeg! Je bent een kanjer. Doen mama, opa en oma het ook een beetje goed? Nog veel plezier met je damvriendjes. Groetjes marylse

• 05 Januari 2012 - 21:37

S M S Van Der Sel:

Overigens, we hebben jullie op het jeugdjournaal gezien, en Lieke was ook best vaak in beeld. Dat was een leuke reportage! Zo, dat waren we nog even vergeten te vermelden zoljuist...

• 06 Januari 2012 - 08:50

Mischa:

Zou erg jammer zijn als Internet inderdaad niet meer mogelijk is:(. Ik hoorde 'toevallig' Radio Wit-Rusland op mijn wereldontvangertje eergisteren; helaas waren jullie niet in het nieuws. Maar ik weet nu wel dat Zuid-Oost-Wit-Rusland erg op Schotland schijnt te lijken qua landschap;). Jammer van de verloren partijtjes, maar je bent WEL op een WK en dat kunnen weinigen je nazeggen!

• 06 Januari 2012 - 09:41

Evert:

je verliest alles...op het nippertje.
    maar,ik voèl dat je nog best wel wat potten winnen.en,toch blijf je van mij winnen. maar ik ga veel meer oefenen,
    want alleen door heel goed te oefenen
    wordt je beter,heb ik begrepen.

• 06 Januari 2012 - 10:24

Ivo:

Ook het thuisfront volgt jullie op de voet. Geweldig dat je het zo naar je zin hebt Liek! Het kan nog wel eens meevallen met de "internetblokkade". Ik lees dat internetproviders alles moeten registreren maar het is niet verboden om buitenlandse sites te bezoeken... we wachten af

• 06 Januari 2012 - 11:05

Opa Fred/Oma Dini:

Wat een geweldige verslagen, we hopen natuurlijk dat jullie in de lucht blijven en Dory niets beschadigd heeft ! Fijn dat Lieke het leuk heeft ongeacht het resultaat . Wellicht komt er nog een succesje uit in het vervolg . Het allerbeste daar , groeten

• 06 Januari 2012 - 13:05

Nicole:

nou hoop ik maar dat jullie je verslagen kunnen blijven sturen want ik vind ze zo leuk en ik ben ontzettend benieuwd hoe het verder gaat. uitstekend dat Lieke zo goed nadenkt tijdens de partijen. hier in Nederland zijn er hoge waterstanden en een harde storm.

• 06 Januari 2012 - 14:56

Paula/wim:

Geweldig dat Lieke al zo veel tegenpartij kan geven.
    Je steekt van alle ervaringen het nodige op.

Veel succes met het toernooi!! en de groeten aan opa en oma.
    Zeg je nog even tegen oma dat ze niet weer moet vallen.

• 19 Januari 2012 - 19:33

Els:

Hoi Lieke en Lotte,
    Wat leuk om alles te lezen over jullie avontuur. Knap hoor Lieke zoals je meedoet aan de WK en leuk dat je al nieuwe vriendjes hebt gemaakt! Nog veel plezier enne...hopelijk geen blauwe plekken morgen voor oma?! En Lotte: je doet wel nieuwe inspiratie voor recepten op zo, he? Pasta in de ochtend enzo?!
    Slaap lekker voor straks, we zijn benieuwd naar jullie volgende belevenissen. Groetjes!

• 19 Januari 2012 - 19:33

S M S Van Der Sel:

Wat heerlijk om steeds jullie verslagen te lezen, en Lieke, je doet je uiterste best, en meer kun je niet doen!!! Het is al heel wat om inderdaad met 1 jaar dam-ervaring ZO VER te komen!! Joh, geniet er maar lekker van, dit is een ervaring wat je nooit meer vergeet! Jammer, als het internet er uit gaat, we hopen het niet.... want we lezen elke keer graag jullie berichten! Veel plezier met de excursie...!! We zijn benieuwd naar de foto's!

• 19 Januari 2012 - 19:34

Ruud:

Lieke, leg eens uit, wat is PSen? Nog veel plezier, Ruud

• 19 Januari 2012 - 19:34

Dineke:

Hallo!! Lieke, wat knap dat je bijna gewonnen had! En wat klinkt het gezellig zo samen met een nieuw vriendinnetje! Hoe is het met Oma? Spierpijn van het vallen of valt het mee? En Ben je nog met opa aan het voetballen geweest? veel plezier tijdens de excursie! Ben benieuwd wat jullie gaan doen!

• 19 Januari 2012 - 19:35

Willy Akkerman:

Hallo allemaal,

Het is weer een mooi verhaal en Lieke
    meedoen is belangrijker dan winnen maak het maar gezellig met de andere kinderen en zeg tegen oma dat ze uitkijkt anders moeten we nog een rolstoel bestellen.

groetjes willy

• 19 Januari 2012 - 19:36

Opa En Oma Bronstrin:

lieve lieke, wat leuk om te lezen hoe het met je gaat . spannend allemaal . We hebben al veel van Eef gehoord en hij en wij zijn heel trots op jou. Blijf genieten en doe ook de groetjes aan mama.
    Opa en oma van Eef.