Kennismaking met de stad Slonim - Reisverslag uit Slonim, Wit-Rusland van Lieke Vis - WaarBenJij.nu Kennismaking met de stad Slonim - Reisverslag uit Slonim, Wit-Rusland van Lieke Vis - WaarBenJij.nu

Kennismaking met de stad Slonim

Door: liekevis

Blijf op de hoogte en volg Lieke

03 Januari 2012 | Wit-Rusland, Slonim

De dag begon vandaag met een ontbijt om 9 uur. Toen we aan tafel kwamen, stond er bij iedere plek al een schoteltje met wat boter, jam en kaas klaar. We kregen er ook nog een omelet bij. En natuurlijk weer het kopje thee met heel veel suiker. Kortom, een prima ontbijt.

Na het ontbijt zijn we met de groep de stad Slonim gaan bekijken. Het regende buiten en de temperatuur leek in eerste instantie wel redelijk. Opvallend was wel dat veel mensen op straat erg warm gekleed waren met mutsen. Eerst dachten we dat dat wat overdreven was. Maar hoe langer we buiten waren, hoe kouder het aanvoelde. De volgende keer nemen we zelf ook wat warme spullen mee als we naar buiten gaan.

We zijn ook nog even over de markt gelopen. De markt bestond uit allemaal afsluitbare “keetjes”, waar van alles werd verkocht. Af en toe was er een keetje open, maar veel waren er ook gesloten. Ook kwamen we een plek tegen waar mensen zelf met hun eigen spullen kunnen gaan zitten. Aan een van de tafels zat een oudere mevrouw met als enige waar een doosje van 6 eieren. Ik ben benieuwd of ze ze vanavond uitverkocht was.

De indruk tot nu toe hier in Slonim is dat alles heel functioneel is. In het straatbeeld heeft alles een functie, je ziet geen dingen die voor de gezelligheid zijn neergezet. Ook de mensen zijn heel functioneel. Ze hebben weinig uitdrukking op hun gezicht en ze geven je wat je nodig hebt. Maar dan moet je eerst duidelijk kunnen maken, waar ze je mee kunnen helpen.

Toen we terug waren, kregen we om 14.00 uur middageten. Dit is wat bij ons thuis de avondmaaltijd is. We kregen als voorgerecht een schoteltje met salade bestaande uit rauwe ui, wat kool, ei en een soort dressing. Vervolgens een soort bouillon met ook weer kool. Het hoofdgerecht was net zoals gisteren een bord aardappelpuree met een stukje vlees. Het nagerecht bestond uit een cake met room. Tijdens het eten kregen we een kop koffie met melk en weer heel veel suiker.

Het grappige was dat alle gangen, op het hoofdgerecht na, al op tafel stonden toen we gingen zitten.

Wij zaten aan tafel met 4 andere mensen. Van beide kanten probeerden we een gesprek met elkaar aan te knopen. Maar dat was nog niet zo eenvoudig. We zaten maar wat te lachen en onbegrijpend naar elkaar te kijken. Erg bijzonder om te zien, dat je elkaars taal totaal niet kunt begrijpen. Na een half uur aan tafel te hebben gezeten, hadden we toch nog wat informatie kunnen uitwisselen. De twee meisjes heetten Katja en Anja, waren 9 en 10 jaar oud. Ze hoorden bij het russische damteam. De vrouw aan tafel was de moeder van een van de twee. De man aan tafel was hun coach.

Toen wij nog aan het nagerecht zaten en koffie zaten te drinken, probeerde de vrouw mij nog wat te zeggen. Ze zei wat en wees naar het bord met de cakejes. Ik begreep er niets van. Uiteindelijk pakte ik maar een stukje. Vervolgens pakte zij het hele bord op en verdween naar haar kamer met bord en al.

’s Middags waren de kinderen ook vrij. We zijn toen met een groepje naar het postkantoor gelopen op zoek naar een internetkaart. Zo’n kaart was relatief makkelijk te krijgen. Met handen en voeten konden we het allemaal duidelijk maken en nadat ze onze gegevens van het paspoort hadden gecontroleerd, kregen we de kaart mee.

Terug in het hotel was iedereen druk in de weer om het internet aan de praat te krijgen. En zoals jullie kunnen zien: het is gelukt. Vanaf nu kunnen we dus het verslag en foto’s op de site zetten. Ook kunnen we jullie reacties nu lezen. Lieke vindt dat heel erg leuk om te lezen.

Terwijl we met een groepje met het internet bezig waren op de gang voor de kamer van opa en oma, kwam er een chinese man aan lopen. Wij begrepen niet zo goed wat hij wilde en op een gegeven moment liep hij de kamer van opa en oma binnen. Hij knikte heel vriendelijk naar opa en gaf hem een hand. Opa wist ook niet wat hij van hem wou. Toen de man het niet duidelijk kon maken, liep hij weer weg. Niet veel later kwam hij terug met een laptop. Wij dachten dat er iets met zijn computer aan de hand was of dat hij ons met iets van de computer wou helpen.
Hij wees een foto aan op zijn laptop. Het was een foto van iemand waar je naartoe kon gaan als je problemen op het gebied van dammen hebt. De man op de foto leek een beetje op opa. Toen viel het kwartje. Waarschijnlijk wou hij iets over dammen vragen en dacht dat hij daarvoor bij opa terecht kon. En dan te bedenken dat opa helemaal geen verstand van dammen heeft!!

’s Avonds kregen we nog een broodmaaltijd. We kregen een bordje salade met brood. Dit keer kregen we er een bord pasta met brood erbij en een glas vruchtensap.

Na het eten kwam Rik nog even langs bij Lieke om met haar over het toernooi van morgen te praten. Lieke had van tevoren haar doelen omschreven. Het was wel goed om het er even over te hebben. En Rik had voor Lieke nog wat goede tips. De belangrijkste tip die ze kreeg was dat het heel bijzonder is dat ze is uitgenodigd voor dit toernooi en dat het vooral belangrijk is om ervan te genieten. En dat is Lieke ook vast en zeker van plan!!!

Na het bezoekje van Rik is Lieke lekker in haar bed gaan liggen. Samen met oma heeft ze nog even gelezen. Daarna is ze in slaap gevallen, dromend over haar debuut van morgen op de WK.

• 03 Januari 2012 - 19:14

Lisa Engelkes:

Wat een top avontuur Lieke, geniet er van!

• 03 Januari 2012 - 19:31

Dineke:

Hallo wereldreizigers!!
    Wat super leuk om jullie verslag te lezen! Zo te lezen valt het eten gelukkig erg mee!!( Lotte ze hebben toch wel geitenkaas in de salade hoop ik?)
    Lieke succes morgen!
    Groetjes van ons alle vier...

• 03 Januari 2012 - 19:36

Ria Francke:

Nou dat was een leuke dag zo te lezen!
    Geniet er van en veel plezier op het toernooi!

• 03 Januari 2012 - 19:38

Ronald, Simone, SFM:

Wat een belevenissen allemaal Lieke, Lotte en opa en oma. Wat een verhaal over de aankomst daar, het paspoort bekijken met een loep.. En wat een leuke foto's, heel veel plezier nog een succes morgen!!

• 03 Januari 2012 - 19:42

Carmen:

Lieve Lieke,

Leuk om te lezen allemaal.

Lachen hoor die vrouw met dat ene doosje eieren. Die heeft in ieder geval genoeg geld verdiend vandaag voor de hele maand.

Zet hem op morgen hoor !!

kus Carmen

• 03 Januari 2012 - 19:58

Benthe Merlijn Cindy:

Wat leuk om te lezen! Wat een avontuur!! Leuk om zo op de hoogte te blijven!!

• 03 Januari 2012 - 20:16

Fam Groenewegen.:

Vanuit Bedum in Groningen volgen wij jullie verre reis en wensen Lieke veel sucses.

• 03 Januari 2012 - 20:32

Fam. Rikken:

wat leuk om jullie zo te volgen, heel veel succes met het toernooi!!

groetjes Sara, Lisa, Frank en Chantal.

• 03 Januari 2012 - 20:35

Ivo:

Lieve allemaal, leuk om jullie verslag te lezen!
    En Liek, Rik heeft groot gelijk. Al win je geen partij. Je bent op een wk en dat is al heel bijzonder..! Ik ben zelf net afgeslacht door Martijn met een potje dammen.. groeten uit velserbroek en veel plezier!

• 03 Januari 2012 - 20:45

Mischa:

Heerlijk om te lezen allemaal; blij dat het meevalt daar in het verre Wit-Rusland. Geniet van het avontuur en laat ze een poepie ruiken op damgebied:).

• 03 Januari 2012 - 20:46

Els:

Geweldig leuk dat jullie daar toch internet hebben, wat leuk om dit allemaal te lezen. Wat een avonturen met bekende nederlanders, vreemde talen en grappige situaties. :-))

Heeel veel succes morgen Lieke, zet 'm op. We hebben je gezien op het jeugdjournaal en we waren helemaal trots op jou!!!!
    Groetjes van de hele familie van Els en Didier ;-)

• 03 Januari 2012 - 21:07

Marianne:

Hoi Lieke,

Wat een ontzettend leuk reisverslag en wat leuk om zo mee te mogen genieten van je belevenissen in Rusland.

Heel veel succes morgen!

Groetjes van
    marianne, Bob , Martijn, Lucas en Eva

• 03 Januari 2012 - 22:06

Opa Kees-Oma Jannie:

Hallo Lieke,je hebt zo wel wat te vertellen en je maakt heel veel mee
    Trouwens dat was leuk op het jeugdjournaal.Morgen gaat het dus beginnen en wij wensen je heel veel succes.

• 04 Januari 2012 - 00:40

Nicole:

Hoi Lieke, Lotte, wat fijn dat jullie internet hebben en dat we jullie zo kunnen volgen. ik vind jullie reisverslag al heel interessant! en heb met veel plezier naar de foto's gekeken. nu ga ik naar uitzending gemist, om het jeugdjournaal te bekijken. Veel plezier en succes morgen!

• 04 Januari 2012 - 08:19

S M S Van Der Sel:

Hoi allemaal!
    Wat leuk om jullie ervaringen te lezen ! Zo duidelijk geschreven, je ziet het gewoon voor je. Valt gelukkig toch allemaal mee zo, hotel enz. Niet met zijn allen op de grond in een of andere oude school! Wij blijven jullie volgen en kijken uit naar de volgende verslagen! Vandaag is DE dag!!! WK gaat beginnen! Zet m op lieke, en ja vooral genieten !!! Dit maak je niet elke dag mee! Wat een ervaring! We gaan duimen! Margriet Sjoerd Sjaak !

• 04 Januari 2012 - 09:41

Kristi En Conny:

Wat leuk om jullie belevenissen te lezen! En het is er toch minder primitief als dat je eerst dacht Lot! Gelukkig maar.

LIeke veel succes met het dammen, zet 'm op meid! We zijn trots op je!

Hartelijke groetjes van Kristi en Conny

• 04 Januari 2012 - 09:49

Dini:

Lieke,

Heel veel succes en veel plezier, Lotte misschien kom je met een paar zinnen russisch terug, wel een belevenis zeg!
    groeten van ons

• 04 Januari 2012 - 10:01

Theo En Willemien:

We lezen je reisverslag iedere dag en we bekijken de foto''s. Het is erg leukwat je allemaal meemaakt. Vooral de maaltijden zijn interessant. Doe Opa en Oma de groeten van ons en voor vandaag veel plezier.

• 04 Januari 2012 - 12:54

Lilian:

Hai, Wat leuk om alles te lezen. Moet toch wel een enorme cultuurschok en belevenis zijn. Ik zie jullie al aan tafel zitten en met handen en voeten
    proberen contact te makenIk ben natuurlijk ook benieuwd hoe het spelen gaat.Succes.

• 04 Januari 2012 - 13:39

Gisela En Stef:

Hoi hoi, zo te lezen zijn jullie al aardig ingeburgerd, Stef vraagt hoe t met je damprestaties gaat ? groetjes!

• 04 Januari 2012 - 13:50

Evert:

hoe zijn je wedstrijden gegaan?

• 04 Januari 2012 - 16:11

Jan Apeldoorn:

Fantastisch meid en geniet ervan.
    Je hele leven zal je je herinneren dat je in dat land bent geweest om deel te nemen aan een heus WK-toernooi.
    Heel veel plezier en dam maar lekker vrijuit. Wij van DCIJ volgen je op de voet. Vr.gr. jan Apeldoorn

• 04 Januari 2012 - 17:01

Oma Dini/Opa Fred:

Vandaag heeft dus de eerste damparty van Lieke plaatsgevonden ,we zijn benieuwd Lieke en ongeacht de uitslag veel succes met het vervolg gewenst .
    Aan de foto's te zien valt het wel mee met Slonim, Opa Ton is de lokale dam-expert en de kool en de geit zijn er ook . Het allerbeste .

• 04 Januari 2012 - 18:30

Alex En Annemieke:

Wat een avontuur.....geniet er van !
    Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken.
    En, euh Lieke...maak ze in.....

Groetjes,
    Je trotse buren