Het gaat steeds beter - Reisverslag uit Slonim, Wit-Rusland van Lieke Vis - WaarBenJij.nu Het gaat steeds beter - Reisverslag uit Slonim, Wit-Rusland van Lieke Vis - WaarBenJij.nu

Het gaat steeds beter

Door: liekevis

Blijf op de hoogte en volg Lieke

08 Januari 2012 | Wit-Rusland, Slonim

Op de valreep toch nog een verslag van vandaag:

Vandaag was er geen tijd voor excursies of andere uitstapjes voor de kinderen, ze moesten hard aan de bak: speelronde 6 en 7 stonden op het programma. Er werd wel een excursie naar Minsk georganiseerd, maar daar was weinig belangstelling voor. Bijna iedereen wou de ontwikkelingen in het damtoernooi op de voet volgen. Opa en oma hadden zich wel aangemeld voor de excursie, het zou uiteindelijk de enige kans zijn daar een keer te komen. Ik zou dan bij Lieke blijven.

Zoals iedere dag werden we rond 8 uur weer opgehaald bij ons hotel om naar de damzaal te gaan. Toen de bus wou vertrekken, zaten Nick en Alberto nog niet in de bus. Zij hadden met hun telefoon de wekker wel gezet, maar het bleek dat de accu van telefoon het niet tot de ochtend had gered. En ze zich dus hadden verslapen. Rik belde een taxi voor ze en bleef bij het hotel op hen wachten. Wij vertrokken alvast richting ons ontbijt.

Na het ontbijt startte om 9.00 uur de 6e speelronde. Lieke had gisteren in de analyse van haar partij goed geluisterd naar de tips van Alex. Ze zou op haar handen gaan zitten en heel goed na denken over haar zetten. Meteen vanaf de start van de partij, was een heel andere Lieke te zien. Ze zat heel rustig aan haar dambord en ging bij iedere zet eerst eens op haar handen zitten, voordat ze een schijf aanraakte. Een heel verschil met gisteren, toen ze nog heel onrustig achter haar dambord zat en snel haar zetten deed. Het was prachtig om het verschil te zien.

De verandering bij Lieke had ook resultaat. Lieke deed goede zetten, ze bouwde haar partij mooi op en hield lang stand. Tot ver in de partij was de stand gelijk. Helaas deed ze op een gegeven moment een iets minder goede zet, waardoor haar tegenstander kon slaan en een dam haalde. Hierdoor verloor ze haar partij. Opvallend was dat ze dit keer een langere partij speelde. Voor het eerst in het toernooi was de partij van Lieke niet als eerste van alle partijen afgelopen.

Bij de analyse van haar partij bleek ook dat ze het goed had gedaan. Ze had inderdaad goed nagedacht voor iedere zet. En pas bij de 20e zet had ze haar eerste foutje gemaakt. Een resultaat om heel trots op te zijn. Alex gaf haar ook nog een paar tips. Het was het beste om naar het midden op te bouwen, de stenen moeten elkaar onderling raken. Ook gaf Alex aan dat de schijven gelijk over de twee helften van het bord moeten zijn verdeeld. Met zijn handen gaf hij aan welke helften hij bedoelde.

Terwijl Lieke al klaar was, waren er nog een paar partijen van Nederland bezig. Nick en Thijs speelden tegen elkaar, ook Jitse, Tessa en Berke waren nog bezig. Er zaten spannende en lange partijen bij.

Na het eten ging de tweede ronde van vandaag, ronde 7 van start. Ook nu weer speelde Lieke erg goed. Naast de tips van gisteren, paste ze nu ook de tips van vanmorgen erbij toe. Toen ik op een gegeven moment met haar handen gebaren. Toen ik goed keek, zag ik dat Lieke een lijn over het dambord trok om te kunnen beoordelen of haar schijven evenredig verdeeld waren. Na het trekken van de lijn, zag ik haar inderdaad aan beide kanten de schijven tellen. Net zoals vanmorgen had Lieke voor haar doen een nog betere partij.

Er zat een goede opbouw in en dit keer maakte ze pas in de 27e een foutje. Ze had een combinatie over het hoofd gezien, waardoor ze de partij verloor. Het is heel mooi om te zien, dat Lieke per partij, steeds meer heeft bijgeleerd en kan toepassen.

De andere partijen van Nederland waren nog volop bezig. Nick, die nummer 2 staat, moest tegen de nummer 1. Een erg spannende partij. Maar ook voor alle anderen was het zeker vandaag van belang te winnen. De partij van Nick eindigde uiteindelijk in remise. Hierdoor blijft het verschil tussen Nick en de nummer 1 nog steeds 1 punt.

Er staan nu nog twee speelrondes op het programma. En er zijn nog steeds zeker kansen voor Nederland. Lieke heeft de lat iets lager liggen. Lieke ziet nu zelf ook dat het steeds beter gaat. Daarom wil zij de twee komende dagen proberen om een puntje te pakken. Ik hoop zo voor haar dat dat ook gaat lukken. Dat heeft ze echt verdiend.

Toen wij terug waren in het hotel, waren opa en oma nog steeds niet terug van de excursie. Hoewel zij uiteindelijk toch niet in Minsk zijn geweest, hebben zij een geweldige dag gehad en heel veel meegemaakt, waar opa zelf een heel verslag over kan schrijven.

• 09 Januari 2012 - 06:56

Chantal Rikken:

Wat knap van Lieke dat ze zo snel en goed leert van de tips. Die welverdiende punt gaat er zeker komen! Wij zijn ook heel benieuwd naar de belevenissen van Opa en Oma gisteren....;)))
    Groetjes vanuit Arnhem! Frank, Chantal, Sara en Lisa

• 09 Januari 2012 - 07:46

Jos - Eemnes:

Geweldig om te horen hoe je groeit Lieke!! Deze leerpunten weet je voor heel je ~verdere damleven en dat maakt je steeds sterker! Wat maak jij veel mee deze dagen! Het is zo leuk om dat elke dag te mogen volgen...We krijgen een heel klein tipje van de sluier opgelicht hoe het leven daar gaat...door jullie verhalen en foto's! Geniet nog lekker deze twee dagen en ik hoop dat je nog een keer beloond wordt voor alles wat je in die korte tijd bijgeleerd hebt! En anders...Voor het volgende tournooi! Dag! Jos

• 09 Januari 2012 - 08:24

Groep 5 De Ark:

Wij vinden dat je het heel goed doet, ga zo door! Want je doet heel goed je best met dammen en daar gaat het om. Als je maar plezier hebt! Jammer dat je steeds verliest. We hopen dat je gezond terug komt. Wij hopen dat je later met veel bekers thuis komt. Ook al win je niet, wij vinden je heel erg goed.
    Lieke, we zijn allemaal heel trots op je en denk er maar aan dat wij nu "lekker"gaan rekenen....
    Groetjes van ons allemaal!

• 09 Januari 2012 - 09:43

Dineke:

Hallo!!
    Wat goed om te lezen dat je zo'n goede coach hebt en dat je de tips van hem zo goed gebruikt! Knap hoor! Dat van op de handen zitten vindt ik echt een hele goeie!! (blijven ze ook nog eens lekker warm!). Zet hem op vandaag hè! Veel plezier!'

Groetjes van ons alle vier!

• 09 Januari 2012 - 10:58

Eva Houtjes:

Hoi Lieke,

Gefeliciteerd met je eerste puntje!! Je hebt goed geluisterd naar de coaches zo te zien, want die remise komt niet maar zo uit de lucht vallen.... Deze ervaring en dit avontuur nemen ze je nooit meer af. En als ik het goed gezien heb, heb je nog een jaartje te gaan bij de welpen, dus wie weet.... Geniet nog van de rest van het toernooi en wees maar trots op jezelf!!

• 09 Januari 2012 - 12:08

Bas:

Beste Lieke,

Zet 'm op!!! We blijven voor je duimen.

Gr. van Bas en Gijs van de Ark

• 09 Januari 2012 - 13:11

Susanne Thiesen:

Hallo Lieke en Lotte,
    wat leuk om iets over het toernooi te lezen! Ik heb twee weken zonder internet gezeten, dus kon nu pas wat van me laten horen! Ik heb wél aan jullie gedacht. Goed hoor Lieke dat je zo goed de tips kon gebruiken! Wat spannend allemaal.
    Veel plezier nog en succes de komende dagen en tot ziens weer.
    Groeten
    Susanne

• 09 Januari 2012 - 13:17

Opa En Oma Bronstrin:

hoi Lieke,

Wat gaat het goed met je , volhouden hoor, de aanhouder wint. wij blijven voor je duimen.
    Groetjes van opa Fer en oma Anneke.

• 09 Januari 2012 - 13:29

Wim/paula:

Fijn Lieke dat het met je dampartijen steeds beter gaat!
    Wat een ervaringen zullen jullie hebben opgedaan. De vele excursies zullen jullie hebben verrijkt.
    We wensen jullie een goede vlucht terug naar Nederland en een behouden aankomst.
    Doe vooral ook je oma en opa de groeten.
    Op een van de foto's is te zien dat opa zijn roeping als pastoor gemist heeft.

• 09 Januari 2012 - 15:03

Oma Dini:

man,man wat een leerschool.Volgens mij wordt lotte ook steengoed! Hoe gaat het met die belg, die niet zo goed was(zie jeugdjournaal)? Lieke ,de laatste loodjes wegen het zwaarst of juist niet.? nog een keer veel succes. Groetjes

• 09 Januari 2012 - 17:20

Jet En Fam.:

hoi lieke, hoe is het vandaag gegaan? wat knap van je dat het steeds beter gaat! je hebt in Rusland wel heel veel geleerd, hopelijk heb je vandaag een partij gewonnen! geniet morgen van jullie laatste dag en van de prijsuitreiking! dan kunnen jullie terugkijken op een fantastische ervaring!!!!tot gauw!!
    groetjes, jet puck maaike femke.